Effect onderzoek
Effectiviteit van reclame
Wanneer er gedurende een beperkt deel van het jaar wordt geadverteerd, weegt een ad hoc effect meting snel op tegen een continu tracking onderzoek. Een effect onderzoek geeft een goed beeld van de effectiviteit van de reclame: Hebben mensen de campagne gezien? Wat is de waardering van een campagne? Is de merkbekendheid gegroeid?
Effect onderzoek bestaat uit losse metingen, minimaal een 0- en een 1-meting. De 0-meting vindt voorafgaand aan de campagne palats, de 1-meting volgt na afloop van de campagne. De resultaten geven inzichten voor het vervolg van de campagne en het starten van een nieuwe. Een ad hoc effect onderzoek is met name effectief en zinvol wanneer een klant een beperkt deel van het jaar adverteert.
Online effect meting
Wat is het bereik van mijn online campagne? Wie heb ik bereikt? Hoe wordt de online campagne gewaardeerd en wat is het effect hiervan op de merkoverweging? Met behulp van een pixel in de online uitingen (Flextrack) krijg je realtime inzicht in het bereik van een online campagne en het profiel van de bereikte doelgroep. Eventueel kan aanvullend onderzoek het effect van online op de merk KPI’s aantonen.