Amazon komt!
Vanaf 2020 start de productverkoop via amazon.nl officieel in Nederland. Amazon.nl bestaat al, maar wordt momenteel alleen gebruikt voor de verkoop van e-books. Klanten die andere producten willen bestellen worden doorverwezen naar Amazon.de. Er wordt al jaren gespeculeerd over de komst van Amazon naar Nederland. Het bedrijf is in 2018 begonnen met het vertalen van 2 miljoen productpagina’s uit het Duits naar het Nederlands. Ook werd iDEAL als betaalmethode toegevoegd, is de app vertaald en is Prime al een aantal jaren beschikbaar in de Nederlandse markt.
What if…
In Nederland is Bol.com het grootste online e-commerce platform. Mediabrands doet al jaren in meerdere landen onderzoek naar het koopgedrag van Nederlanders met de Retail Buying Study. Op basis van de learnings van Europese landen waar Amazon al een tijd actief is hebben wij ingeschat wat de impact op Nederland zou kunnen worden als Amazon actief wordt. De Retail Buying Study betreft 13 product categorieen en loopt in 11 Europese landen. De laatste jaren zagen wij wel een lichte groei in populairiteit van AliExpress (11% koopt daar wel eens speelgoed, 9% electronica en apparaten), en in mindere mate Amazon (6% koopt speelgoed en 5% electronica). De vraag is nu wat de komst van Amazon in alle product categorieen gaat veranderen aan het retaillandschap in Nederland. Eén ding is zeker: in omringende landen heeft Amazon een hele grote impact gehad. Hieronder gaan we hier wat dieper op in.
Kopen in de fysieke winkel is nog steeds erg populair in Nederland
In Nederland wordt nog volop in fysieke winkels geshopt. Dit verschilt per product categorie uiteraard, maar overall wordt 58% van de spullen in ‘bricks’ gekocht. Bij boodschappen is dat zelfs 81% maar slechts 22% van de consumenten koopt nog muziek en films in een fysieke winkel. Als we mensen vragen waar zij het liefst een product zouden kopen -als de prijs en het aanbod hetzelfde zou zijn- dan prefereert 63% van Nederland de fysieke winkel. We lijken daarin qua koopgedrag het meest op de Skandinavische consument.
De customer journey begint online
Van alle aankopen begint de klantenreis in 57% van de gevallen online. En wij zien dit aandeel snel stijgen. Mensen orienteren zich voor hun aankoop en komen goed voorbereid de winkel in. Belangrijk dus voor retailers om een omnichannel strategie te hebben.
Amazonification
Vergelijken wij het koop-en orientatiegedrag in Nederland met West-Europese landen waar Amazon al actief is dan zien wij opvallende verschillen.
In de Amazon markten beginnen driekwart van de klantreizen online. Dat is 20% meer dan in Nederland. Het meerendeel van de aankopen in de Amazon landen worden online gedaan. De verwachting is dat dit met de komst van Amazon ook in Nederland gaat gebeuren.
Online koopgedrag per categorie: sommige branches meer Amazonification
Hiernaast zien wij het online koopgedrag per categorie in Nederland (blauw) versus Amazon landen (oranje). Duidelijk is dat vooral fysieke speelgoedwinkels en electronica winkels, maar ook -weliswaar in mindere mate- kleding-, DIY-, meubel- en cosmeticawinkels veel concurrentie gaan krijgen van online shopping.
Overall zal de komst van Amazon het online koopgedrag enorm stimuleren. Niet alleen bij Amazon, maar ook bij andere online winkels
Youtube en Facebook als informatiekanaal
Social media zijn een belangrijke informatiebron voor shoppers. In Amazon markten is de impact van social platforms in het nemen van aankoopbeslissingen veel groter dan momenteel in Nederland. Een logische aanname zou dan ook zijn dat deze impact in Nederland ook nog verder zal toenemen.
Momenteel is Instagram onder Generatie Z de grootste inspiratie- en informatiebron met betrekking tot consumeren.Dat geldt voor grotendeels alle product categorieen. Pinterest speelt vooral in woonaccessoires een belangrijke rol in de customer journey.
Amazon verandert ons koopgedrag
Samenvattend kunnen wij stellen dat het aannemelijk is dat de komst van Amazon naar Nederland een flinke impact kan gaan hebben op het koopgedrag en retaillandschap in Nederland. De Retail Buying Study laat zien dat customer journeys veel meer online zullen beginnen, dat er meer gezocht én gekocht zal gaan worden online en dat er ook meer online georienteerd wordt voordat een aankoop plaatsvndt. Zoekgedrag zal ook meer binnen de platformen gaan plaatsvinden: in Nederland zoekt nu (volgens eMarketer) 13% van de shoppers in Amazon, tegen 70-80% in Amazon landen.
Maakt Amazon met haar gesmeerde service, soepele logistieke operatie en Prime content aanbod de échte online shopper in ons wakker? Of blijven Bol.com en andere lokale partijen de online markt domineren?